MEDYTACJE AKTYWNE OSHO

„Przyjemność pochodzi z zewnątrz. Prawdziwa radość rodzi się we wnętrzu” – Eckhart Tolle

Medytacje Aktywne zostały stworzone przez OSHO z myślą o współczesnym człowieku, łączą korzyści tradycyjnej medytacji ze świetną zabawą. Dla każdej z nich została stworzona muzyka oraz etapy, są to starannie dopracowane procesy, które rozpuszczają  napięcia i pozwalają doświadczyć wewnętrznej harmonii, poruszyć energię w ciele i wyciszyć umysł. Jedną z głównych zalet Medytacji Aktywnych jest fakt, że są dostosowane do obecnego szybkiego tempa życia.

Starannie dobrane procesy przyjmują Cię dokładnie takim jakim jesteś, z Twoją aktualną sprawnością fizyczną, stopniem zestresowania itd. –  stopniowo prowadząc w stronę głębokiego relaksu i stanu wewnętrznej harmonii. Niektórzy badacze i entuzjaści tej formy medytacji, nazywają je najbardziej naukowym sposobem integracji trzech umysłów – ciała, serca i intelektu.

  • Jeśli cenisz sobie harmonię wewnętrzną, klarowny umysł i witalność, a do tego lubisz ruch i żeby „coś się działo” to Medytacje Aktywne są właśnie dla Ciebie!
  • Jeśli masz ochotę rozbudzić swoją witalność, wyzwolić kreatywność i radość życia, dobrze się przy tym bawiąc – zapraszamy właśnie Ciebie do przygody z Medytacjami Aktywnymi!

Nie jest wymagane żadne wcześniejsze doświadczenie w medytowaniu.

Medytacje Aktywne Osho nie są połączone z żadnym odłamem religijnym.

Nie ma jednej, powszechnie zaakceptowanej przez naukowców definicji medytacji. Wielość technik, tradycji i praktyk powstałych w ciągu wieków wymyka się pojęciowej klasyfikacji.
Przykładowe definicje obrazujące różnorodność podejść to:

„Medytacja – najkrócej mówiąc – to rozwój samopoznania, lepszy kontakt ze sobą (ale także i z otoczeniem), poznawanie swojego prawdziwego „ja”” (Portal Yogina)
„Rozwój świadomości, w której własna jaźń jest doświadczana jako jedno z ponad indywidualną jednością” (Scharfretter 1992)
„Stan W Którym Czujesz Się Absolutnie Komfortowo, 100% Komfortu, To Jest Medytacja.” (Anonim)

„Jedna z najstarszych terapii ciało-umysł” (vortal „integracja absolutu”)
Każdy wybiera swoją definicję zależnie od preferencji i światopoglądu. Definicja może się tez zmieniać zależnie od celu, w którym ją przytaczamy i od naszego doświadczenia w temacie.

fot. Tatiana Pałucka stylizacja Katarzyna Gruk TWOJA SESJA

HISTORIA

Jedna z wymienionych definicji opisuje medytację jako jedną z najstarszych terapii ciało-umysł. I rzeczywiście: Medytacja towarzyszy ludziom od zarania dziejów. Choć różnią się od siebie formą i opakowaniem ideologicznym, praktyki kontemplacyjne występują i odgrywają ważną rolę we wszystkich znanych kulturach. Były wykorzystywane do najprzeróżniejszych celów:

  • Poprawa zdrowia fizycznego i psychicznego.
  • Rozwinięcie mistrzostwa w określonych sztukach bądź rzemiosłach. W tym właśnie celu praktykowali medytację samurajowie.
  • Osiągnięcie oświecenia.
  • Osiągnięcie pełnej kontroli nad swoim ciałem i umysłem (joga, fakirzy).
  • Zespolenie się z bóstwem (wedanta, voodoo).
  • Zatopienie się w modlitwie (judaizm, chrześcijaństwo, islam, hinduizm).
  • Przećwiczenie procesu umierania i nauczenie się kontroli nad nim (np. medytacja phowa znana z buddyzmu tybetańskiego).
  • Usunięcie lęku przed śmiercią

Pierwotnie medytacja występowała przeważnie w kontekście religijnym. Obecnie związek między medytacją i religią znacznie się rozluźnił. Ze względu na ich dobroczynny wpływ na psychikę, po praktyki buddyjskich mnichów i afrykańskich szamanów sięga coraz chętniej współczesna psychoterapia (np. MBSR). Również naukowe badania nad medytacją przeżywają rozkwit – w ubiegłych 10 latach ukazało się więcej artykułów naukowych na temat medytacji niż przez poprzednie 40 lat razem wziętych.

Medytacje Aktywne OSHO zostały stworzone z myślą o współczesnym człowieku. Starannie dopracowane procesy MA pozwalają rozpuścić napięcia i doświadczyć wewnętrznej harmonii, poruszyć energię w ciele i wyciszyć umysł. Niektórzy badacze i entuzjaści Medytacji Aktywnych nazywają je najbardziej naukowym sposobem integracji trzech umysłów – ciała, serca i intelektu.

MEDYTACJA DYNAMICZNA

Najbardziej znana technika zaproponowana przez Osho. Praktykowana zazwyczaj na początku dnia. Stanowi ujście dla napięć i tłumionych emocji. Daje potężną dawkę energii.

Ta godzinna medytacja składa się z pięciu etapów. W jej pierwszych fazach wyrzucamy z siebie napięcie, pozwalając na rozpuszczenie się blokad w ciele i umyśle. Dynamiczne części medytacji ożywiają przepływ energii w ciele. W połączeniu z kolejnymi spokojniejszymi fazami neutralizują negatywne emocje i uspokajają umysł.

Można ją wykonywać samemu, ale jeszcze większej mocy nabiera w grupie. Mimo tego, podobnie jak pozostałe medytacje, jest ona indywidualnym doświadczeniem, więc dobrze jest pozostać obojętnym na innych ludzi i pozostawić oczy zamknięte (można posłużyć się opaską). Wskazane są: pusty żołądek i luźne, wygodne ubranie.

„To jest medytacja, w której musisz być stale czujny, świadomy, uważny, cokolwiek robisz. Pozostań świadkiem. Nie zagub się. Podczas oddychania możesz się zapomnieć. Możesz stać się jednym z oddechem tak, że możesz zapomnieć świadka. Ale wtedy tracisz sedno.”

„Oddychaj jak najszybciej, tak głęboko jak to możliwe, włóż w to całą swoją energię, ale nadal pozostań świadkiem. Obserwuj, co się dzieje, tak, jakbyś był tylko widzem, jak gdyby cała sprawa przydarzała się komuś innemu, jakby to wszystko działo się w ciele a świadomość była scentrowana i obserwowała.”

„Ta obecność musi być utrzymana we wszystkich trzech etapach. A gdy wszystko się zatrzyma i w czwartym kroku staniesz się całkowicie nieaktywny, zamrożony, wtedy ta czujność osiągnie swój szczyt.”
Osho

Znana jako “medytacja siostrzana” do medytacji dynamicznej. Składa się z czterech faz po piętnaście minut i jest delikatnym i jednocześnie skutecznym sposobem na uwolnienie nagromadzonego w ciągu dnia stresu.
Ta medytacja trwa godzinę i składa się z czterech etapów, trzech z muzyką i ostatniego bez.
Jest skutecznym sposobem na uwolnienie nagromadzonego w ciągu dnia stresu, napięć jakie się pojawiły, reakcji organizmu na to czego doświadczaliśmy.
Kundalini działa jak energetyczny prysznic, delikatnie wytrząsa z Ciebie dzień, pozostawiając Cię odświeżonym i zrelaksowanym.

MEDYTACJA KUNDALINI

MEDYTACJA NATARAJ

Jest okazją do tego, by poprzez niekontrolowany ruch oczyścić ciało i umysł. Taniec, dawanie z siebie wszystkiego, jest prostym I naturalnym sposobem, żeby zwrócić się ku wnętrzu. Ta metoda składa się z trzech faz i trwa sześćdziesiąt pięć minut.
To 65-minutowa medytacja w tańcu w trzech etapach, przy akompaniamencie specjalnej muzyki.
Znikanie w tańcu, a następnie relaks w ciszę i spokój – to droga do wnętrza w tej metodzie.
„Zapomnij o tancerzu, centrum ego; stań się tańcem. To jest medytacja. Tańcz tak głęboko, żeby całkowicie zapomnieć, że „ty” tańczysz i zacznij czuć, że Ty jesteś tańcem. Podział musi zniknąć, wtedy rodzi się medytacja.
Jeżeli podział jest, to jest ćwiczenie: dobre, zdrowe, ale nie może być uznane za duchowe. Wtedy to prosty taniec. Taniec jest dobry sam w sobie – gdziekolwiek Cię zaprowadzi, jest dobry. Po nim poczujesz się świeży, młody. Ale to jeszcze nie jest medytacja. Tancerz musi opuścić scenę, tak by pozostał sam taniec …. Nie stój z boku, nie bądź obserwatorem. Zaangażuj się!
I baw się. Pamiętaj zawsze o zabawie – u mnie to podstawa. ”
Osho

Jest między innymi drogą do równoważenia tego co dajemy w życiu i otrzymujemy. To niezwykle ważne aby zachowywać równowagę w tych obszarach. To tak jak z oddechem – potrzebujemy wziąć wdech jak i wydech.

Medytacja Nadabrahma trwa godzinę i składa się z trzech etapów. Jest to metoda siedząca, w której mruczenie i ruchy dłoni tworzą wewnętrzną równowagę, harmonię pomiędzy ciałem i umysłem. Nadaje się na każdą porę dnia, miej pusty żołądek i pozostań nieaktywny przez co najmniej piętnaście minut po medytacji.

„Tak więc w Nadabrahma pamiętaj: niech ciało i umysł będą całkowicie razem, ale pamiętaj, że musisz stać się świadkiem. Wydostać się z nich, łatwo, powoli, tylnymi drzwiami, bez walki, bez zmagania się.”
Osho

MEDYTACJA NADABRAHMA

MEDYTACJA DEVAVANI

Ta praktyka doskonale odświeża umysł i rozwija moc intuicji. Daje możliwość nawiązania kontaktu ze sobą samym, zaznania głębokiego odpoczynku umysłu i zatrzymania pędzących myśli.
Devavani to „boski głos”, poruszający się i mówiący przez medytującego, który staje się pustym naczyniem, kanałem. Rozluźnia świadomy umysł tak głęboko, że kiedy kończymy nią dzień, nastąpi po niej głęboki sen.

Medytacja Devavani trwa godzinę, składa się z czterech faz po piętnaście minut. Oczy podczas medytacji są zamknięte. Ta praktyka doskonale odświeża umysł i rozwija moc intuicji. Jest Latihan * języka.
* Latihan: poddanie się spontanicznemu, nieustrukturyzowanemu ruchowi.

Medytacja wieczorna, zawierająca technikę oddychania, miękkie spoglądanie na światło i delikatne ruchy ciała. Pobudza proces samouzdrawiania ciała fizycznego i oczyszczania umysłu.

Ta godzinna medytacja składa się z czterech 15 minutowych części. Jeśli oddychanie w pierwszym etapie jest wykonane prawidłowo, dwutlenek węgla we krwi sprawi, że poczujesz się, jak byś był na Gourishankar (Mt. Everest) a ogólne dotlenienie ciała wzmocni odporność organizmu. Druga, tonizująca część praktyki pomaga integrować uczucia i emocje.
Muzyka do poszczególnych faz medytacji została skomponowana przez słynnego Deutera – jednego z najwybitniejszych kompozytorów New Age – ściśle według wskazówek Osho

MEDYTACJA GOURISHANKAR

MEDYTACJA MANDALA

„Mandala” oznacza okrąg. Każdy okrąg zawiera centrum. Celem tej techniki jest stworzenie wiru energii, tak by doprowadzić do naturalnego scentrowania. Na koniec możesz doświadczyć absolutnej ciszy i pokoju wewnętrznego.
To kolejna potężna technika, która tworzy wir energii, prowadząc do naturalnego scentrowania. Składa się z czterech etapów po piętnaście minut.

OKIEM NAUKOWCÓW

Jakie korzyści płyną z systematycznej medytacji?

Według niemieckiego badacza Ulricha Otta (Ott 2010) niezależnie od kultury i metody, w opisach medytacji można wyróżnić pięć poziomów jej doświadczania:
1. Przeszkody: nuda, zniecierpliwienie, irytacja, natrętne myśli, np. „dlaczego jeszcze nie czuję się zrelaksowany” itd.
2. Relaks i odprężenie
3. Wzmożona koncentracja i uważność
4. Tzw. Wartości esencjonalne: pokój wewnętrzny, miłość, radość istnienia
5. Niedualność – jedność ze sobą i wszechświatem
Co zatem daje systematyczne medytowanie? Jak to niektórzy mawiają, przy pierwszym spotkaniu z medytacją możemy się czuć jak w zaparkowanym samochodzie. Dopiero powracanie do niej pozwala uruchomić pojazd i naprawdę ruszyć w podróż.
Medytacje Aktywne – skok kwantowy: chaos i cisza

W 2010 roku w Osho Uta Institut w Kolonii – największym centrum medytacji w Niemczech – przeprowadzono badanie na 265 praktykach medytacji aktywnych. Respondenci byli zgodni co do pozytywnego wpływu „aktywnego” medytowania na:
• samouzdrawianie i samoregulację (99,4% respondentów)
• radzenie sobie w życiu codziennym (70%)
• jakość życia (70%)
(Pfeifer, Wolski; „Aktive Meditation – Ein Quantensprung: Chaos und Stille”; Pro Business 2010)
Medytacja – Wyniki aż 10-krotnie lepsze
Jak potwierdzają najnowsze badania, nie trzeba być mnichem, żeby uzyskać dostęp do głębokiego relaksu, lepszej koncentracji, większego potencjału poznawczego, czy też innych zdrowotnych bonusów płynących z medytacji.

Do niedawna sądzono, że trzeba poświęcić wiele lat na trening uważności, żeby osiągnąć rzeczywistą i trwałą poprawę stanu zdrowia. Okazuje się jednak, że umysł można dużo łatwiej wytrenować, niż wcześniej sądzono. W istocie, zaledwie cztery dni 20-minutowych sesji medytacji wystarczą, by znacząco poprawić Twoje zdolności poznawcze.
Plastyczny umysł
W badaniu przeprowadzonym na University of North Carolina w Charlotte, zespół dr Fadela Zeidana przebadał grupę 63 studentów. Studenci zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa słuchała książki audio, pozostali studenci uczestniczyli w 20-minutowych sesjach medytacyjnych.

Po zaledwie czterech dniach treningu, osoby w grupie medytującej doświadczyły znacznego polepszenia swoich zdolności poznawczych. Uzyskały we wszystkich testach wyższe średnie niż grupa kontrolna – w niektórych przypadkach ich wyniki były nawet dziesięciokrotnie wyższe.

„Głęboka poprawa, którą zaobserwowaliśmy po czterech dniach treningu medytacji jest naprawdę zaskakująca”, komentuje dr Zeidan. „To dowodzi, że umysł jest w rzeczywistości niezwykle plastyczny i podatny na zmiany, w szczególności poprzez medytację”.
źródło: naturalnews.com

Czekam na wiadomość od Ciebie!

Phone
+48 606 586 034